Σάββατο, 8 Νοεμβρίου 2008



Γιατί μαθαίνουμε Αρχαία; Γιατί έχουμε τόσα πολλά /i/; Γιατί, δηλαδή, είναι σημαντικό να ξέρουμε ορθογραφία;

Είναι μόνο ένας μικρός καταιγισμός ερωτήσεων που δέχομαι τους τελευταίους δυο μήνες.


Είναι λύση στη δύσκολη ελληνική ορθογραφία η πρόσφατη πρόταση Κύπριου ευρωβουλευτή στο Υπουργείο Παιδείας της Κύπρου για εκμοντερνισμό και απλοποίηση της ελληνικής γραφής; Είναι λύση η κατάργηση των "η", "υ", "οι", "ει" "υι" και αντικατάστασή τους με το "ι", η αντικατάσταση του "αι" με το "ε" ή η αντικατάσταση του ω με το "ο";

Το ελληνικό αλβάφητο σύμφωνα με την πρόταση του ευρωβουλευτή θα έχει 21 γράμματα!


"Να πολεμά κανείς για την πατρίδα του ή για την εθνική του γλώσσα, είναι ένας αγώνας" έλεγε ο Γιάννης Ψυχάρης το 19ο αιώνα, στον αγώνα του για την επικράτηση της δημοτικής γλώσσας.


"Την γλώσσα μου έδωσαν ελληνική…Μονάχη έγνοια η γλώσσα μου στις αμμουδιές του Ομήρου…Μονάχη έγνοια η γλώσσα μου, με τα πρώτα Δόξα Σοι…
Αγάπες μυστικές με τα πρώτα λόγια του 'Υμνου.
Μονάχη έγνοια η γλώσσα μου, με τα πρώτα λόγια του 'Υμνου! " Οδ. Ελύτης,
" Άξιον Εστί"


"Η γλώσσα , όπως και το συναίσθημα και οι ευγενικές χειρονομίες είναι τα μόνα που μας απέμειναν για να ξαναβρούμε την φαντασία μας, τη δυνατότητα να ξαναονειρευτούμε, τη δυνατότητα της ατομικής μας ελευθερίας και ευθύνης, γι αυτό και από πολυσήμαντη και ανθρώπινη λειτουργία προσπαθούν να την μετατρέψουν σε απλό παραγωγικό εργαλείο. Μέσα από την απλούστευση σιγά σιγά καταργούν το ζωντανό κυκλοφορικό σύστημα της γλώσσας, όπου οι λέξεις είναι εκδηλώσεις του πνεύματος, του συναισθήματος και της συγκίνησης και στη θέση τους κατασκευάζουν, τάχα για οικονομία, έτοιμα σχήματα και συνθήματα που απονευρώνουν τη σκέψη, σκοτώνουν τη φαντασία, χαλαρώνουν μέχρι και εξαφανίζουν τη σχέση σκέψης και συναισθήματος. Έτσι η γλώσσα παύει να είναι έκφραση σκέψης και συναισθήματος, παύει να είναι περιπέτεια, παύει να είναι έκφραση του φορέα της, παύει να είναι επικίνδυνη για την εξουσία και το σύστημα. Από ζωντανός οργανισμός καταντάει ένας τεχνικός κώδικας διαχειριστικής συνεννόησης αλλά χωρίς "νόηση"... Η υποταγή του ανθρώπου δεν μπορεί να γίνει χωρίς την υποταγή της γλώσσας, γι αυτό προσπαθούν να την αχρηστέψουν. Αλλά η γλώσσα είναι άπιαστη, είναι επανάσταση γι αυτό και θα αντισταθει..." Χαμογέλα ρε... τι σου ζητάνε;" σελ. 175-176

8 σχόλια:

Μικρή Λογοτέχνης είπε...

para poli wraia anartisi!kai mou thymise ena keimeno pou epese prosfata sta xeria mou!itan o seferis kai milage sth stokxolmh s ena sunedrio!gia th glwssa mas!k elege poso ntrepetai, pou h souhdikh akadhmia ton bazei na eximnusei thn ellhnikh glwssa kai malista se mia xenh glwssa!
asta na pane...den simfwnw katholou me to thema ths aplopoihshs!aparadekto!
h elliniki glwssa einai dhmiourghma aiwnwn!!!
elpizw na mh doume pote kt tetoio!giati ta 24 grammata, einai 24 diaforetikes psyxes!
makia polla maraki mou!
synexise me tetoies anarthseis!
yg.epithdes egrapsa se greeklish!thelw na deixw poso exoume alloiwsei thn ellhnikh glwssa mas na parei...

maroula είπε...

Ομιλία στη Στοκχόλμη, Δοκιμές 2, σελίδα 159 και Έκθεση-Έκφραση Γ΄Λυκείου σελίδα 232.
Ευτυχώς στα σχολικά βιβλία υπάρχουν αξιόλογα κείμενα, το θέμα βέβαια είναι πώς αυτά διδάσκονται και πώς να τα κατανοήσουν οι μαθητές έτσι όπως διδάσκονται αλλά αυτό είναι θέμα άλλου ποστ!
Η γλώσσα είναι ένα θέμα στο οποίο καιρό ήθελα να αναφερθώ... Είναι πάντα επίκαιρο! Ας μην ξεχνούμε εξάλλου πως το ελληνικό έθνος έχει απασχολήσει όχι λίγες φορές το θέμα της διγλωσσίας... Δεν είναι μόνο το greeklish... Δες διαφημίσεις συμFairy!!!
Φιλάκια μικρή μου!

KouKos είπε...

πιστεβο πος εχις δικιο μαρια μου. Ίνε δινατόν όλα τα ι να γίνουν ι? πέραν τον όσον πολί ορθά ανέφερες, χαλάι κε ι ικόνα τον λέξεον. Δεν ίνε πολί αντιεσθιτικός ο τρόπος που γράφο τόρα? τι να πις... απλα εύχομε να μι γινι ποτέ κάτι τέτιο. Αλλά κε να γίνι, θα σε φονάζο να μαθένις στα πεδιά μου τι πραγματικί γλόσα μας!!!
Πολά φιλιά!!!

maroula είπε...

Σοστος ισε κοστα μου! Φανταζεσε το ονομα σου ετσι γραμενο?
Πολα Φιλια!

Iptamenos Ollandos είπε...

Πολύ ενδιαφέρον το άρθρο σου. Σκεφτόμουν από καιρό να γράψω κάτι ανάλογο αλλά με πρόλαβες ;-)

Να σου προσθέσω μόνο ότι από τα αρχαία χρόνια είχε αρχίσει αυτή η διαδικασία της απλοποίησης που ούτε ο Πλάτων ήταν σύμφωνος. Αναφορές έχει μέσα στον Φαίδρο. Επίσης σ' ένα σχολιαστή του Πλουτάρχου διάβαζα για οκτώ (!) πτώσεις...

Γεγονός όμως είναι όπως αναφέρεις ότι η γλώσσα είναι ζωντανή, εξελίσσεται. Και πάλι πολύ σωστά λες ότι με τις αλλάγές που προτείνουν θέλουν να την καταντήσουν άψυχη.

Όμως υπάρχει και ένας άλλος λόγος που χρειάζονται τ' αρχαία και η ορθογραφία. Χωρίς αυτά οι επόμενες γενιές θα δυσκολεύονται αφάνταστα να ετυμολογήσουν (δεν νομίζω να υπάρχουν πολλές ξένες γλώσσες με τέτοια ιδιότητα). Και χωρίς ετυμολογία χάνεται και η σωστή έννοια. Το ολέθριο επακόλουθο, αν δεν το φαντάζεσαι ήδη, το εκφράζει ωραία ο Αντισθένης που έλεγε: "Η έρευνα της έννοιας μιας λέξης είναι η αρχή της παιδείας" (εγώ προσθέτω και κατ' επέκταση της φιλοσοφίας).

Την καλησπέρα μου

maroula είπε...

Χάρηκα πάρα πολύ για τις ενδιαφέρουσες επισημάνσεις σου φίλε ολλανδε! Να κάνεις και εσύ αντίστοιχο ποστ αν το σκεφτόσουν!
Μην νομίσεις ότι και τώρα με τη διδασκαλία των Αρχαίων τα παιδιά μαθαίνουν να ετυμολογούν! Έτσι όπως είναι οργανωμένη η παιδεία μας και το εκπαιδευτικό σύστημα μόνο στόχο, πίστεψε με, δεν έχει τις ετυμολογικές συγγένειες, ούτε καν τον τρόπο σκέψης που θα οδηγήσει σ' αυτές!

Anyparktos είπε...

συμφωνω απολυτα αλλα δεν πιστευω πως φταιμε εμεις αλλα το εκπαιδευτικο συστημα που επιλεγει να μας διδαξει με αυτον τον τροπο και να μας κανιε να σχηματισουμε αυτες τις ιδεες.

maroula είπε...

Το θέμα είναι εμείς να βελτιώσουμε αυτό το εκπαιδευτικό σύστημα αφού δεν μας αρέσει και δεν μας ικανοποιεί, ο καθένας με τον τρόπο του και όσο μπορεί, και όχι να επαναπαυόμαστε στο ότι κάποιοι άλλοι αποφασίζουν για εμάς και εμείς απλά δεχόμαστε αυτές τις αποφάσεις! Το ιδανικό βέβαια θα ήταν οι αποφάσεις αυτές να συνάδουν και με τις απαιτήσεις που έχουμε για την παιδεία. Αυτό το έχουμε συζητήσει και σε άλλα ποστ βέβαια!!!
Την καλησπέρα μου!